Vraag en antwoord i.v.m. een behandeling

Wat wil je weten over een behandeling?

Er bestaan geen stomme vragen dus… een goede voorbereiding is er 2 waard!

Scroll even door deze vragen en antwoorden zodat je voor de juiste keuze hebt gemaakt.
Ook op de andere pagina’s staan antwoorden op je vragen. Het is daarom aan te raden om de andere pagina’s van de website door te nemen.

Voel je… “JA, ik maak een afspraak”, doe het dan hier. Tijdens behandelingen worden er geen telefoons opgenomen om ervoor te zorgen dat alle aandacht volledig naar jou gaat. Niemand heeft graag dat jouw tijd/afspraak een paar keer wordt onderbroken voor het beantwoorden van een telefoongesprek.

Inhoud

  • Wat gebeurt er tijdens de massage behandeling?
  • Wat is het fysiologisch en psychologisch effect van een behandeling?
  • Doet een behandeling pijn?
  • Wat soort behandeling mag je verwachten?
  • Wat zijn de mogelijke effecten van de therapeutische behandeling?
  • Wat kan ik doen om sneller te herstellen?
  • Gênante vragen

“Knowledge has to be improved, challenged, and increased constantly,
or it vanishes.” – Peter Drucker –

Wat gebeurt er tijdens de massage behandeling?

massagetechneken
elke techniek wordt vanuit de chi gegeven.

Het effect van massage is o.a.. het vrijkomen van endorfine en oxytocine in het lichaam.
Er is gebleken dat het regelmatig nemen van massage (en bij voorkeur een reeks), een langdurig positief effect heeft op ontspanning van lichaam en geest, balans van de hormoonhuishouding, nachtrust en fysieke gesteldheid.
Het zorgt voor verlaging van je spier- en bindweefsel spanning, verbeterde doorbloeding, afvoer van afvalstoffen en verbeterde werking van je immuunsysteem. 
Neem je met regelmaat een massage, bijv. om de twee weken, dan kan het effect dagen of zelfs weken aanhouden. Er worden in je lichaam namelijk processen in beweging gezet die het natuurlijk herstellend vermogen van je lichaam stimuleren.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat massage een dalend effect heeft op: spanning, depressie en stresshormonen. 
In een aantal studies wordt ook een stijging van de neurotransmitters serotonine en dopamine gemeten.
Serotonine heeft een positieve invloed op de stemming en het zelfvertrouwen.
Mensen met een te laag serotonine gehalte kampen bijv. vaak met depressieve klachten.
Dopamine speelt een belangrijke rol bij het ervaren van genot, blijdschap en welzijn.

Onderzoeken laten zien dat het effect van massage een mogelijke daling van het hartritme en de bloeddruk laten zien. Diverse studies rapporteren een verlaging van de bloeddruk na een enkele massagebehandeling.

Chronische stress heeft pathologische gevolgen en kan leiden tot fysiologisch of psychologisch disfunctioneren. op lange termijn kunnen zich depressie, hart- en vaatziekten, schildklierproblemen, diabetes en hoge bloeddruk voordoen.

Wat is het fysiologisch en psychologisch effect van een behandeling?

De fysiologische en psychologische effecten zijn niet van elkaar te scheiden. We functioneren als een eenheid: onze fysieke gesteldheid beïnvloed wat we denken en voelen en andersom.
Massage ontspant dus zowel de spieren als de geest dus een ideale therapie om stress te verminderen.
Zo hebben de hormoonachtige stoffen (oxytocine en endorfine) die vrij komen invloed op het gevoel van gelukzaligheid, onthaasting, genezing en verbondenheid met de omgeving (oxytocine zit bijv. in moedermelk en ondersteunt de hechting van de moeder met het kind).

Oxytocine stimuleert het immuunsysteem en heeft stress verlagende effecten zoals: verlaging van bloeddruk, hartslag en van circulerend cortisol.
Cortisol wordt aangemaakt als het lichaam onder stress staat. Op lange termijn kan het leiden tot schade aan lichamelijke weefsels, zoals organen. Bij verhoging van het oxytocine gehalte, wordt de doorbloeding van de spieren minder en die van huid en slijmvliezen neemt juist toe.
Het verhoogt je pijndrempel, heeft een angstremmende werking en stimuleert positieve sociale interactie. Ook stimuleert het hormoon de groei en herstel van weefsel; de eetlust kan toenemen en de spijsvertering wordt effectiever. Wordt het oxytocine gehalte herhaaldelijk verhoogd dan zijn de genoemde effecten langduriger.

Oxytocine komt vrij bij verschillende typen van onschadelijke sensorische stimulering, zoals aanraking en warmte. Het eten van voedsel activeert ook het vrijkomen van oxytocine; je zou kunnen zeggen dat je door het innemen van voedsel jezelf een inwendige massage geeft. Bij andere vormen van sensorische stimulering, zoals door geur, geluid of licht komt het waarschijnlijk ook vrij.

Puur psychologische mechanismen kunnen er ook voor zorgen dat oxytocine wordt afgescheiden. Bijvoorbeeld positieve interactie waar aanraking en psychologische ondersteuning bij komt kijken, dus met warmte en empathie, is gezondheid stimulerend.

Doet een behandeling pijn?

Wat maakt dat een behandeling pijn doet op bepaalde plaatsen?
In deze maatschappij kamp je met heel veel stress. Er wordt druk uitgeoefend van de buitenwereld en ga eens na hoeveel druk je op jezelf legt door enkel te zeggen: ‘ik MOET nog snel dit en dat doen”. Ik antwoord hierop, je MOET juist NIKS en wat is tijd?
Dit alles geven het ontstaan van triggerpoints in het lichaam, die zich bevinden tussen de spieren en het bindweefsel.

Wat zijn nu triggerpoints?
Dit zijn kleine, pijnlijke knoopjes in de spieren dat pijn veroorzaakt. Ze ontstaan als gevolg van spierspanning, overbelasting, of andere fysieke stressfactoren. Deze punten kunnen pijn uitstralen naar andere delen van het lichaam en beperken de bewegingsvrijheid.

Wat is de oorzaak van triggerpoints?

triggerpoints
Antwoord weten over dat een triggerpoint is. Hier kan je een paar triggeproints die je kan vinden in de schouderszone.
  • Een meest voorkomende oorzaak van triggerpoints is spiertoverbelasting. Denk aan het optillen van ballast. Vaak sta je in de verkeerde houding hiervoor. Onbewust steek je de achterkant ver uit en til je vanuit de rug in plaats van de knieën te buigen en de ondersteunende spieren te gebruiken.
  • Ook bij herhaaldelijke bewegingen, langdurig of ongunstig in dezelfde positie blijven zitten. Bijvoorbeeld uren achter een bureau zitten met een slechte houding. Dragen van te zware tassen, verkeerde houding tijdens het werk of sporten. Spieren raken vermoeid en daardoor gespannen, waardoor er een plaatselijke verdikking en kleine knopen van strakke spiervezels ontstaan.
  • Wanneer je een spierblessure oploopt, bv. door een verrekking, verstuiking of een val, kan dit leiden tot het ontstaan van triggerpoints in de aangedane spieren. Langdurige of chronische stress kan ook leiden tot aanhoudende spierspanning. Stress zorgt er namelijk voor dat het lichaam in een constante staat van paraatheid verkeert, waardoor spieren continu gespannen blijven.
  • Wanneer triggerpoints onbehandeld, kunnen ze leiden tot chronische pijn, beperkte bewegingsvrijheid, verminderde spierkracht en zelfs hoofdpijn of andere gezondheidsproblemen.

Hoe voelen triggerpoints?

  • in het hoofd:
    – Druk in je oog of oor
    – Hoofdpijn die je voelt wanneer je over je voorhoofd beweegt of die pijn aan je tanden veroorzaakt. Migraine kan vaak voortkomen uit triggerpoints
  • … in het bovenlichaam:
    – Pijn die van de schouder naar de hand schiet
    – Zenuwpijn die langs de arm naar beneden schiet
    – Een diepe of stekende pijn tussen de schouderbladen
    – Pijn die van je schouder langs de zijkant van je nek naar je oor schiet
  • … in het onderlichaam:
    – Pijn die van je onderrug naar de voorkant van je heup schiet
    – Sommige triggerpoints kunnen van je bilspieren naar je voeten schieten
    – Pijn in je voetzolen
    – Pijn die op en neer gaat langs het onderste deel van je ruggengraat

Wat is bindweefsel?

Bindweefsel
Kort samengevat is het vliesje dat verschillende weefsel samenhoudt en het zorgt dat het vrij kan bewegen.

Bindweefsel is een soort weefsel dat zich tussen de spieren en de huid bevindt en is verantwoordelijk voor het ondersteunen van de huid, organen, spieren en andere weefsels. Als het bindweefsel verhard of verstrakt geraakt, dan kan dit leiden tot pijn en/of beperkte beweging. In dit geval is het aangeraden om een bindweefselmassage te doen zodat de productie van collageen en elastine geactiveerd wordt en zodat het weefsel soepeler wordt.

De gevolgen van ongezond bindweefsel

Ongezond bindweefsel kan leiden tot verschillende problemen.
Bindweefsel is namelijk een belangrijk onderdeel van het lichaam aangezien het weefsels en organen ondersteunt en verbindt.
Ongezond bindweefsel kan namelijk leiden tot rug-, nek- of schouderpijn m.a.w elke spier waar een bewegingsbeperking op zit.

Wat soort behandeling mag je verwachten?

Bij Adoenia luisteren, observeren ze naar jouw lichaam, ballast, woorden, lichaam-s-taal.
Naar gelang wat jouw lichaam op dat moment nodig heeft, wordt de behandeling bepaald.
Er is kennis en ervaring van een waaier van massagetechnieken, meditatiemethoden, emotionele begeleiding, lichaamstaal, woordgebruik en nog veel meer. Deze wijsheid wordt gecombineerd en tijdens een therapeutische behandeling aangesproken.

Wat zijn de mogelijke effecten van de therapeutische behandeling?

Naast ontspanning en verlichting van klachten zijn de meest voorkomende bijwerkingen van een massage hoofdpijn en/of 1 à 2 dagen na(spier)pijn bij behandeling van stijve spieren.

Dat vertel ik cliënten ook vaak na de massage. Maar daarnaast is er een aantal effecten van massage die je mogelijk niet gelijk zou verwachten. Hieronder zet ik de mogelijke effecten uiteen en maak ik onderscheid tussen reacties die kunnen optreden tijdens en na de behandeling.

Reacties/effecten tijdens de massage

  • Transpireren, koud of warm worden;
  • Tijdelijk gevoel van onwel zijn;
  • Prikkelingen, jeuk/kriebel of tintelingen voelen;
  • Slaperigheid, diepe ontspanning;
  • Gevoel alsof je de benen/voeten niet meer voelt, high gevoel;
  • Opkomen van emoties.

Reacties/effecten kort na de massage

  • Duizeligheid, zweverig gevoel;
  • Op wolkjes lopen;
  • Energiek gevoel (alsof je er weer flink tegenaan kunt);
  • Slaperig, suf of loom gevoel;
  • Meer/minder eetlust;
  • Misselijkheid.

Reacties/effecten dagen na de massage

  • Door de massage komen afvalstoffen vrij en als gevolg daarvan kunnen de volgende reacties optreden:
  • Donkerdere urine (soms met sterkere geur);
  • Meer transpiratie;
  • Grotere darmafscheiding (eventueel diarree, stinkend met gas, andere kleur).

Overige reacties na de massage:

  • Tijdelijk verergeren van klachten of terugkeer van klachten die later weer verdwijnen;
  • Veranderde gevoelens op allerlei gebieden;
  • Beter slapen;
  • Verbetering huid- en weefselspanning.

Wat kan ik doen om sneller te herstellen?

Een behandeling bij Adoenia is een fantastische manier om spierspanning en pijn te verlichten.
Wil je de voordelen maximaliseren en een sneller herstel te bevorderen, is het belangrijk om een aantal stappen te nemen na de massage.

Hydratatie is van essentieel belang
Na elke behandeling laat je lichaam afvalstoffen los die in de spieren zijn opgeslagen. Veel water drinken helpt om deze gifstoffen uit je lichaam te spoelen.
Drink meer water dan je normaal zou doen.
Voeg twee tot drie glazen water van een halve liter toe aan je gebruikelijke hoeveelheid water. Dit hydrateert de spieren, helpt het melkzuur weg te spoelen (die vrijkomt tijdens de behandeling en stijf of pijnlijke spieren kan veroorzaken) en is een integraal onderdeel van het herstel van je hele lichaam.
Kruidenthee en gezuiverd water kunnen ook heilzaam zijn.

pijnverlichting
Waar komt die pijn toch vandaan?
Hoe lang loop je hiermee al rond voor je er iets mee doet?

Zachtjes stretchen
Neem voorzichtig stretchen op in je dagelijkse routine.
Rekken helpt om de spieren soepel te houden en kan pijn na een massage voorkomen.
Richt je op de gebieden die de meeste aandacht hebben gekregen tijdens de massagesessie.
Bij Adoenia krijg je na de oefeningen en uitleg.

Rust en ontspanning
Geef je lichaam de tijd die het nodig heeft om te herstellen.
Vermijd inspannende activiteiten gedurende ten minste 24 uur na de massage.
Je spieren zijn aanzienlijk gemanipuleerd en hebben tijd nodig om te genezen.
Kies voor een warm bad, meditatie of een lichte wandeling om de ontspanning te bevorderen.

Epsomzoutbad
Het nemen van een bad met epsomzout kan spierpijn verlichten en ontspanning bevorderen.
Epsomzout, of magnesiumsulfaat, kan door de huid worden opgenomen en helpen bij spierherstel.
Voeg een kopje of twee Epsom zout toe aan een warm bad en laat het ongeveer 15-20 minuten weken.

Zorg voor een gezond dieet
Voed je lichaam met voedsel dat rijk is aan vitaminen, proteïnen en magnesium.
Voedingsmiddelen die rijk zijn aan antioxidanten, zoals fruit en groenten, kunnen ontstekingen helpen verminderen.

Vervolgafspraken
Overweeg om vervolgafspraken in te plannen met je massagetherapeut.
Regelmatige onderhoudsmassages kunnen helpen voorkomen dat triggerpoints terugkomen en houden je spieren in optimale conditie.

Herstel na een behandeling is een essentieel onderdeel van het algehele genezingsproces.
Door gehydrateerd te blijven, voorzichtig te stretchen, prioriteit te geven aan rust, optimaal profiteren van je massagesessies en deze tips op te volgen, is wat het herstel bevordert. Heb je vragen, raadpleeg altijd je massagetherapeut voor persoonlijk advies en aanbevelingen. 

Gênante vragen

Genante vragen
Stel gerust je vraag hoe vervelend het misschien voor jou mag voelen, het is aan de persoon in kwestie de keuze om hierop te antwoorden of het te negeren.
  • Wat te doen als je over een bepaald deel deel van mijn lichaam je schaamt?
    Mensen zijn om verschillende redenen zelfbewust.
    Enkele van de meest voorkomende problemen zijn:·         
    – overgewicht
    – overmatige haargroei op mijn lichaam
    – acne op mijn gezicht of rug
    – complex over voeten of littekens
    Zelfbewust zijn mag je er nooit van weerhouden om gezondheidszorg te zoeken, of het nu gaat om een bezoek aan je arts of een massagetherapeut.
    Als je je onzeker voelt over een bepaald deel van je lichaam, bespreek dit met de therapeut.
    Het is belangrijk om zo nauwkeurige informatie te verstrekken op jouw intakegezondheidsgeschiedenisformulier, zodat de massagetherapeut op de hoogte is van eventuele voorzorgsmaatregelen of contra-indicaties
  • Ondergoed uittrekken of aanhouden?
    Veel mensen houden hun ondergoed liever aan tijdens een massage, terwijl anderen liever helemaal naakt zijn. De keuze is aan jou.
    Als je probleemgebieden onderrug, heupen, billen of liezen zijn, kan nauwsluitend ondergoed soms in de weg zitten. Dan wordt het ondergoed zo geplaatst en beschermd met een handdoek dat deze zone zoveel mogelijk behandeld kan worden.
    Als je jouw ondergoed uittrekt, wordt je goed bedekt met een laken of handdoek. Alleen het gebied dat wordt gemasseerd, wordt blootgelegd
  • Praten tijdens de massage?
    Alles is ok, heb je behoefte om te praten dan doe je dit. Je bent helemaal vrij hierin.
    Sommige mannen/vrouwen vallen in slaap tijdens een behandeling doordat ze zich ontspannen en op hun gemak voelen.
    Ook het sluiten van de ogen zorgt ervoor dat je meer in relaxmodus gaat en meer behoefte hebt om te zwijgen.
    Soms komen er emoties los en is er behoefte om te praten.
    Als je een vraag hebt, zal er steeds op geantwoord worden indien mogelijk.
    Tijdens een behandeling wordt er vaak diepere spierlagen gewerkt en is er communicatie een noodzaak. Dit is voor je eigen comfort belangrijk en tevens bewaak je jouw grenzen. Zorg ervoor dat aangeeft als:      
    – de temperatuur te koud of te warm is
    – de druk te pijnlijk is
    – alle vragen die je hebt omtrent de behandeling
    – bijkomende info wat je naar je herinnert en relevant is voor een betere behandeling        
  • Wat als ik opteer voor een waanzinnige harde, pijnlijke druk?
    Ook voor de therapeut is er een grens om druk uit te oefenen daarom is een open, respectvolle communicatie tussen beide partijen belangrijk.
    Houd er echter rekening mee dat het een mythe is dat massagetherapie pijn MOET doen om effectief te zijn. Enkele van de meest effectieve vormen van massagetherapie zijn zacht en brengen geen diepe druk of pijn met zich mee. Te veel druk kan er zelfs voor zorgen dat spieren vastlopen.
  • Wat als ik me realiseer dat ik heb gekwijld?
    Veel mensen vallen tijdens de massage in een vredige slaap, maar als ze wakker worden, merken ze een plas kwijl op het kussen of de massagetafel. Dit is heel gebruikelijk. Het gebeurt vaak wanneer mensen worden gemasseerd terwijl ze met hun gezicht naar beneden op de massagetafel liggen.
    Vraag een tissue aan de massagetherapeut en het is opgelost. 
  • Wat als ik een erectie krijg?
    Sommige mannen vermijden massagetherapie omdat ze bang zijn dat ze een erectie zullen krijgen.
    Of dit gebeurt tijdens de massage waardoor ze door hun angst onmogelijk kunnen ontspannen.
    Hoef je je te schamen? Voor zover ik op de hoogte ben van de mannelijke anatomie, is het volkomen normaal dat mannen een erectie krijgen tijdens een niet seksuele, therapeutische massage.
    Een aanraking die op bepaalde delen van het lichaam wordt toegediend, o.m. buik en benen, kan het parasympathische zenuwstelsel activeren en een gedeeltelijke of volledige erectie veroorzaken. Deze reactie wordt genegeerd en heeft geen invloed op de kwaliteit van de behandeling.

Is het met Happy End?

happy end
Elke behandeling heeft zijn doel om emotionele en lichamelijke ballast kwijt te raken m.a.w een Happy End

Bij Adoenia is de woordkeuze heel belangrijk en ook hier zal ik het even uit te doeken doen.

Natuurlijk is er steeds een HAPPY END. Iedere klant gaat na een behandeling gezond en wel naar huis met schitteringen in zijn/haar ogen en met een hoop ballast die achter wordt gelaten. Dan kan ik wel spreken over een Happy End!

Effe de andere kant van schrijven…Voor het geval dat er geen Happy End zou zijn, dan lig je op een andere tafel bv. op de operatietafel en de laatste tafel waar we ooit op liggen is die van een begrafenisondernemer en daar blijven we het langst van weg 😉

Verwacht je een erotische behandeling, dan verwijzen we je met veel plezier door.